- 4 december 2024
- 6de jaar
- Alle jaren
Onze leerlingen van 6 Latijn reageerden op een artikel in De Standaard met een lezersbrief.
Onze leerlingen van 6 Latijn reageerden op een artikel in De Standaard met een lezersbrief.
Op 26 november 2024 verscheen dit artikel in De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20241125_96321943 ‘Je wordt niet extra slim als je Latijn studeert: “Moeten verwachtingen van de richting bijschaven”’
Onze leerlingen van 6 Latijn kropen onmiddellijk in hun pen om hier terechte en kritische kanttekeningen bij te plaatsen. Ze stuurden de onderstaande tekst in als lezersbrief naar de Standaard, onderzoeker Cathy Hauspie en prof. Wouter Duyck, maar helaas kregen ze nooit een antwoord.
Hun leraar, mevr. De Smet, is trots hun leraar te zijn, want ‘ze draaien niet het riedeltje over de intrinsieke waarden van het vak Latijn af, maar brachten enkele uitstekende nuances aan’.
“Beste journalist, beste onderzoeker
Wij zijn die leerlingen die met foute verwachtingen aan het middelbaar zijn gestart, want wij hebben er bijna zes jaar Latijn opzitten. Alleen waren onze verwachtingen niet dezelfde als die in het artikel en de studie worden vermeld. Het lijkt erop dat die laatste eerder op stereotypen en een vermelding op onderwijskiezer.be steunen. U spreekt over ‘allerlei zeldzame voordelen en unieke eigenschappen’. Over welke unieke eigenschappen spreekt u? Welke zeldzame voordelen hebben wij zes jaar lang genoten? Uw woordkeuze klinkt vooringenomen. Latijn heeft niet de pretentie om slimmere leerlingen af te leveren dan de andere richtingen. Ook niet om alleen slimmere leerlingen aan te trekken. Dat is ons op school niet verteld. Leerlingen die in de lagere school weinig uitdaging vinden, ontdekken die wel vaak in de lessen Latijn. Het vak vraagt om stevig denk- en studiewerk en lijkt op niets dat je in de lagere school hebt geleerd. Maar ook leerlingen die niet bij de besten van de klas horen, vinden er hun plek. Geen vak is democratischer dan Latijn want iedereen begint van nul. Wij hebben niet voor Latijn gekozen omdat iemand ons gezegd had dat we er slimmer van zouden worden. Wij hebben gekozen uit nieuwsgierigheid naar die nieuwe taal. En soms ook omdat we moesten van thuis.
Over de woordkeuze ‘slimmer’ kan worden gediscussieerd. Latinisten hebben meestal weinig kaas gegeten van economie en vinden leerlingen die economie studeren op dat vlak slimmer. Wij weten meer over retoriek, filosofie en geschiedenis. Maar wij vinden onszelf niet slimmer. Onze leraren Latijn vinden ook niet dat wij slimmer zijn. We brengen alleen meer diversiteit in het spelersveld.
Op onze school volgen alle leerlingen een gedegen basisvorming met aandacht voor talen, wiskunde en wetenschappen. Daarnaast kies je als leerling voor een optie waarmee je die basis wil uitbreiden. Latijn is zo’n optie. Het vak neemt vier of vijf lesuren per week in beslag. Eigenlijk is dat niet veel. Dat net dat vak aan een grootschalige studie wordt onderworpen, lijkt daarom misschien buiten proportie. We volgen 28 lesuren samen met leerlingen die niet voor Latijn hebben gekozen. Wij leven niet in een vacuüm. De nood aan deze studie voelen wij bijgevolg niet echt.
Wij hebben niet voor zes jaar Latijn gekozen om de raadselachtige voordelen, omdat we allemaal al slimmer zouden zijn geweest of omdat onze ouders een hoger diploma zouden hebben. Want dat klopt niet. Dat is wat u van ons maakt. We doen het vak gewoon graag. Een vak volgen zonder direct aanwijsbaar nut maar dat wel zinvol en boeiend is, voelt bijna luxueus aan. Dat we hiervoor bovendien niet moeten inboeten aan wiskunde, wetenschappen en talen en even goed voorbereid in het hoger onderwijs starten, maakt het feest compleet.
Na zes jaar onderwijs op een doorstroomschool zoals de onze kan niemand van het hele zesde middelbaar iets gaan doen op de arbeidsmarkt, hoewel we allemaal veel slimmer zijn geworden dan zes jaar geleden. Verder studeren moeten we toch. Dat we niet moesten kiezen tussen Coulomb en Cicero is alleen maar een goede zaak. Misschien kan u de vraag eens anders stellen: in plaats van “Waarom zou je Latijn studeren?” kan je je afvragen “Waarom niet?”
De leerlingen van 6 Latijn – College Hagelstein (Sint-Katelijne-Waver)