CLIL

CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Je volgt een vak in een vreemde taal. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat?

Content and Language Integrated Learning?

Een extra uitdaging, die vind je zeker in CLIL: Content and Language Integrated Learning. Je volgt een vak in een vreemde taal en krijgt zo zowel de vakinhoud als de taal onder de knie. Durven spreken in een vreemde taal wordt jouw uitdaging!

In College Hagelstein krijgen de leerlingen het volgende aanbod:

In het Engels:

► 2de jaar: muziek
► 3de jaar: informatica
► 4de jaar: aardrijkskunde
► 5de jaar: biologie

Voordelen

• Je verbetert je communicatieve vaardigheden in de aangeboden vreemde taal. Je hebt meer spreekdurf in de vreemde taal.
  • Het wakkert je doorzettingsvermogen aan.
  • Je doet extra je best om de nieuwe informatie te begrijpen: je beide hersenhelften worden aan het werk gezet. Je neemt de informatie beter op.
  • Je durft meer vragen te stellen.
  • Het is een extra troef voor latere hogere studies én op de arbeidsmarkt.

Dit zeggen onze leerlingen

“Ik hou van de Engelse taal en vind het fijn dat ik in het Engels kan musiceren. De leerkracht helpt me als ik het juiste Engelse woord niet vind. We krijgen alleen punten voor muziek en niet voor de taal.”

Myrthe Duyck, 2 Latijn

“Het is een heel leuk traject om te volgen. Het is ook makkelijker dan ik had verwacht en alles staat goed uitgelegd in ons handboek. Ik raad het zeker iedereen aan!”

Thibaut Geets, 2 STEM

“Informatica in het Engels is echt niet moeilijker. Al onze software staat ook in het Engels ingesteld, handig voor later. De leerkracht geeft enthousiast les en geeft feedback over ons gebruik van het Engels. Het is voor mij een uitdaging en een heel positieve ervaring.”

Nicolas Lenz, 3 Latijn-Wiskunde

“Ik vind CLIL een goed initiatief en ik merk ook aan mijn resultaten bij Engels dat CLIL echt helpt. Ik durf meer zeggen en geraak beter uit mijn woorden.”

Mieke Verwaest, 4 Wetenschappen – Sport

“Ik volg aardrijkskunde in het Engels. Mijn Engels is hierdoor echt verbeterd en ik spreek graag Engels. Ik vind aardrijkskunde nu zelfs interessanter! Door Engels te spreken in de les leer ik veel meer bij dan door woordenlijsten uit het hoofd te leren. Zeker een aanrader!”

Senne Geuvens,
4 Economie – Talen