Talentmodule Latijn

Hou je van verhalen en geschiedenis? Heb je een sterk redeneervermogen en een rijke verbeelding? Heeft taal geen geheimen voor jou? Dan is onze talentmodule Latijn vast iets voor jou!

Iets voor jou?

Een leerling die voor Latijn kiest, is niet in één hokje te stoppen: je houdt van taal, wetenschappen, wiskunde én geschiedenis. Als beginner in de Latijnse taal ben je niet bang van een uitdaging. De Latijnse taal kan je namelijk vergelijken met een puzzel of een ingewikkelde knoop die je beetje bij beetje ontwart. Geduld en doorzettingsvermogen komen zéker ook van pas. Je houdt van verhalen en je leest graag? Ideaal! We heten je welkom in een spannende wereld vol wraaklustige goden en godinnen, stoere helden, dappere heldinnen en mythische wezens.

Op het programma

De lessen Latijn vertrekken altijd vanuit een verhaal. We gaan op avontuur met Hercules of de monsterlijke Minotaurus!
Om de verhalen te kunnen lezen en begrijpen, moeten we natuurlijk ook de taal leren. Net zoals bij de moderne talen leren we nieuwe woorden en bestuderen we hoe een Latijnse zin in elkaar zit. Studeren en geheugen trainen horen er uiteraard bij. Jouw leraren kennen hiervoor de beste trucjes en zetten je graag op weg. Natuurlijk gaan we op onderzoek naar hoe de Romeinen leefden. Wie wil er nu niet graag alles weten over Romeinse goden, wagenrennen en gladiatoren?

Nieuw! Latijn met STEM!

In het eerste en tweede jaar krijgen onze Latinisten een extra STEM. Je krijgt er STEM-projecten en ICT-uitdagingen aangeboden. Je leert er bijvoorbeeld een katapult bouwen en finetunen tot het ideale aanvalswapen. Latijn en STEM vormen een ideale combinatie: Latijn is immers een uitstekende basis voor heel wat STEM-beroepen zoals ingenieur of architect. Ook in de 2de én 3de graad kan je Latijn blijven combineren met STEM!

Jouw toekomst

In de 2de graad kan je alle richtingen uit. Voel je je thuis in Latijn, dan kan je je keuze verder zetten in de 2de graad in de studierichting Latijn. Je kan ook één van de andere richtingen kiezen die we aanbieden.

In de 3de graad kan je onder andere kiezen voor Latijn-wetenschappen-wiskunde, een combinatie van Latijn én stevige wiskunde én wetenschappen als excellente voorbereiding op universitaire studies zoals geneeskunde.

Heel wat uitstappen en activiteiten gaan door in het kader van de lessen Latijn: het 2de en 3de jaar bezoekt het archeologisch park in Xanten, er is de tweedaagse naar Trier, exclusief voor onze Latinisten van het 4de jaar. We nemen ook deel aan de Ken-je-klassiekenquiz, een internationale wedstrijd voor Latijn en Grieks waar ons afgevaardigd team zich al 2 jaar op rij wist te kwalificeren voor de finale en we ook al de winst konden wegkapen! Je kan de beker komen bewonderen op school.

Misschien ook iets voor jou?